Database of Historical Music Collections
in the Czech Republic
 
Náměšť nad Oslavou
The Haugwitz family chateau collection
Stored in an institution:  
Brno (okres Brno-město, Jihomoravský kraj)
Moravian Museum (Department of the History of Music)
Smetanova 756/14, 602 00 Brno – Veveří
http://www.mzm.cz
Shelfmarks:  A 2 402 – A 2 427, A 15 286 – A 17 278, A 17 644 – A 17 653, A 30 270 – A 30 371, A 40 144, A 50 550 – A 50 551
Total records in UMC:  cca 2450
Shelfmarks processed in UMC:  A 2 403 – A 2 427, A 15 335 – A 17 696, A 30 270 – A 30 370, B 614 – 672 [?]
Processed to UMC:  1966, 1973
RISM library siglum:  [CZ-Bm]
Keywords:  music sheets
Bibliography:  
POHANKA, J.: Bohemica v zámecké hudební sbírce z Náměště n. Osl. [Bohemica in der Musiksammlung aus dem Schloss Náměšt], in: Časopis Moravského Musea v Brně (Vědy historické), vol. 48, Brno: Moravské zemské muzeum 1963, s. 235-260. ISSN 0323-0570. [Pohanka 1963].
STRAKOVÁ, Theodora – SEHNAL, Jiří – PŘIBÁŇOVÁ, Svatava: Průvodce po archivních fondech Ústavu dějin hudby Moravského muzea v Brně, Brno: Ústav dějin hudby Moravského musea v Brně 1971. [Straková 1971]. Available online.
FREEMANOVÁ, Michaela: Johann Gottlieb Naumann a hudební sbírka v Náměšti nad Oslavou, in: Opus Musicum, roč. 34, č. 4 (2002), s. 4–10. [Freemanová 2002].
FREEMANOVÁ, Michaela: Heinrich Wilhelm von Haugwitz – „Übersetzer der Iphigenia in Aulis“, in: Haugwitzové a hudba, Náměšť nad Oslavou 2003, s. 21–31. [Freemanová 2003].
KYAS, Vojtěch: Průvodce po archivních fondech II: Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea: přírůstky za léta 1971–2001 a doplňky, Brno: Moravské zemské muzeum 2007. ISBN 978-80-7028-305-9. [Kyas 2007]. Available online.
NIUBO, Marc (ed.): Průvodce po Souborném hudebním katalogu Národní knihovny České republiky, Praha: Národní knihovna ČR 2014. ISBN 978-80-7050-642-4. [Niubo 2014].
JAROŠOVÁ, Martina: K historii a hudební současnosti zámku v Náměští nad Oslavou, Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav hudební vědy (bakalářská práce), Brno 2016. [Jarošová 2016]. Available online.
NEDBAL, Martin: Heinrich Wilhelm Haugwitz and the reception of Mozart's operas in early nineteenth-century Moravia, in: Musicologica Brunensia; vol. 56 (2021), s. 43-57. ISSN: 2336-436X (online). [Nedbal 2021]. Available online.
Excerpts from literature:  
Straková 1971, s. 65-69: "Zámecká knihovna a kůr farního kostela. Získáno roku 1927 a 1950. [Doba vzniku:] Převážně třetí třetina 18. století a první třetina 19. století. Ojediněle též skladby z 2. třetiny 18. století a z doby kolem poloviny 19. století. Sbírku vybudoval koncem 18. a začátkem 19. století hrabě Jindřich Vilém Haugwitz (1770-1842) pro potřeby své kapely, kterou si zřídil r. 1794 na svém zámku v Náměšti nad Oslavou. Kolem roku 1830 se rozrostla jeho kapela na 31 instrumentalistů a 24 zpěváků. Od roku 1804 byly v náměšťském zámku prováděny vedle instrumentálních skladeb i celé opery, oratoria a kantáty. Za vlády Haugwitzova syna Karla Viléma (1797-1874) došlo k celkovému úpadku hudby na náměšťském zámku. Z této doby pochází většina salonních skladeb pro citeru, klavír a harfu, které jsou z velké části vlastními skladbami nebo úpravami Karla Viléma. Hrabě Karel Vilém se na skladbách podepisoval často jako Charles Guillaume nebo též inversí jména Haugwitz-Ztiwguah. Z kapelníků Jindřicha Viléma Haugwitze jsou známi zejména Gottfried Rieger (1804-1808), Jos. Ondřej Novotný (1808-1820) a Jan Šandera (1820-1842). Fond se skládá ze dvou částí; starší část z doby Jindřicha Viléma Haugwitze obsahuje rukopisná i tištěná díla symfonická, komorní, operní, oratorní a chrámová, dochovaná jednak v partiturách, jednak v hlasech. V ní jsou dochovány též autografy Gassmannovy, Naumannovy a Salieriho, Arnoldovo souborné vydání Händlových děl, rukopisy oper Gluckových, Mozartových, Naumannových a Salieriho. Některé opery a oratoria jsou dochována ve vlastnoručních úpravách Jindřicha Viléma Haugwitze. Mladší část sbírky z doby Karla Viléma obsahuje jednak rukopisy i autografy vlastních skladeb a úprav, většinou pro harfu nebo klavír, jednak písně pro sólový hlas a klavír, skladby pro kytaru, harfu, harfu a klavír od různých skladatelů z 1. třetiny 19. století. [Skladatelé:] Anonymus, F. Abler, F. Abt, J. F. Agricola, G. Albrechtsberger, Alday, G. Allegri, P. Alvais, Anacker, P. Anfossi, G. Aprile, I. Assmayer, J. Ascher, D. F. E. Auber, S. Aurele, C. Ph. E. Bach, J. S. Bach, G. Bachmann, Banti, F. Bathioli, A. Baumann, Bayle, J. B. Bédard, Béecke, Beethoven, V. Bellini, J. Benda, J. Benedict, C. Berg, M. Bergson, Ch. de Beriot, Berthon, A. Bertrand, Betelli, G. B. Bierey, Blangini, J. Blumenthal, E. G. Blumröder, Bönewand, N. Ch. Bochsa, A. Boieldieu, J. Brandl, Bubinek, F. Burian, F. Cafaro, A. Caldara, C. Campili, A. Capuzzi, Caraffa, A. Cartellieri, F. Carulli, Catel, Cibola, Cibulka, D. Cimarosa, M. Clementi, O. Costa, J. B. Cramer, Ch. Czerny, I. Czerni, W. W. Czeyka, D'Alayrac, Dalberg, F. Dalvimare, Dann, F. Danzi, Ch. Demar, S. Demar, J. Dessauer, A. Diabelli, Dittersdorf, F. Dizzi, C. Doblhof-Dier, T. Döhler, I. F. Doles, G. Donizetti, C. G. Doretti, G. Druschetzky, A. Dreyschock, L. Duport, J. B. Duvernoy, L. Dussek, J. Egghard, F. X. Eisenhofer, M. Esser, G. Eybler, Fahrbach, H. Fasch, Feistenberger, L. Ferdinand, I. G. Ferrari, F. E. Fesca, G. Fiala, J. Field, Fiorillo, A. Fioroni, Fodor, E. A. Förster, A. Franchomme, Fratessi, J. J. Fux, W. R. v. Gallenberg, F. Gassmann, I. G. Georg, Gerl, M. Giuliani, Ch. W. Gluck, A. Goria, Gosseck, J. Götz, A. Graeffer, C. H. Graun, Grétry, T. Gründlig, P. Guglielmi, Gyrowetz, G. Fr. Händel, Ch. Hampeln, P. Haensel, S. Hartmann, J. A. Hasse, K. W. Haugwitz, J. Haydn, M. Haydn, G. Helmesberger, Henneberg, Henry, F. Herold, H. Herz, Léon Herz, Herzmanovsky, R. Hewit, F. Hiller, F. Hoffmeister, L. Hofmann, Hochbrucker, I. Holzbauer, G. A. Homilius, C. Hüttenweeg, Ch. Hüttwelle, J. N. Hummel, I. B. Chatterton, L. Cherubini, T. P. Chipp, F. Chopin, J. Ilińsky, L. Ladin, A. Jaell, E. Jälly, L. Jansa, Jomelli, Jünders, F. Jüllig, A. Jungmann, J. Kabelka, J. Kafka, F. Kalkbrenner, F. Kandler, J. M. Kaunowsky, J. N. Katzig, L. Keiler, C. Keller, Kirmair, Kinrberger, G. Klingenbrunner, J. H. Knecht, J. A. Koželuh, L. Koželuh, A. Kraft, F. Krammer, J. Kraus, R. Kreutzer, F. Krechler, P. Krispin, F. Krommer, N. de Krufft, J. B. Krumpholz, A. Kubitschek, N. Kubitschek, W. Kuhe, T. Kullak, F. A. Kummer, F. L. A. Kunzen, T. Labarre, F. Lachner, Laroche, F. A. de Lehmann, M. I. Leidesdorf, L. Leo, A. Lhoyer, C. G. Lick, F. Liszt, Ch. B. Lysberg, Mainwelle, G. de Majo, D. Malacarne, L. Mandner, F. Marcuzi, Martini, V. Martini, W. Matiegka, S. Majer, Ch. Mayer, J. Mayseder, J. Mederitsch-Gallus, Méhul, A. Meinhardt, Mendelssohn, N. Mestrino, Molitor, G. Moneta, I. F. von Mosel, I. Moscheles, W. A. Mozart, A. a W. Müller, G. Müllner, Münz-Berger, F. J. Nadermann, I. Natalucci, G. A. Naumann, Neefe, Neubauer, S. Neukomm, J. Novotný, Oberleitner, Ch. Oberthur, G. Onslow, C. Ordonéz, S. d'Ossowski, Paccini, N. Paganini, G. A. Pacher, J. Panny, F. Paer, G. Paisiello, E. Panner, Pauseron, Pechatschek, C. Perfetta, G. B. Pergolesi, Persuis, Petrini, Philidor, Piccini, Pichl, Plachy, I. Pleyel, F. Poeesinger, Polledro, F. Pollini, A. Prati, G. Preindl, F. Ch. Preschern, G. Paessler, E. Prudent, Prumier, L. Rädhofer, I. W. Raffael, B. Randhartinger, Reichardt, Regini, Reutter, G. Rieger, V. Righini, Rimmer, Riotti, P. Rode, L. Römer, A. Rolla, Rolle, Romanelli, A. a Bern. Romberg, A. Rosetti, L. Rossi, G. Rossini, Sacchini, A. Salieri, G. Sarti, G. Satter, S. Sechter, Seilestätter, J. O. H. Schaum, A. Scherer, J. B. Chiedermayer, J. G. Schicht, G. A. Schneider, F. Schubert, J. Schulhoff, J. A. P. Schulz, J. Schuster, V. Schuster, Sperber, F. Spinna, F. Spindler, L. Spohr, M. Stadler, D. Steibelt, C. Steinmetz, F. Stockhausen, J. Strauss, I. Stumpf, I. H. Stunz, Le Sueur, F. X. Süssmayer, F. M. Svinka, Taiber, A. Tarchi, Ig. Tieck, Tomassi, J. Triebensee, G. Tritto, Ulbrich, I. Umlauf, F. A. Vallotti, F. A. Veichtner, Vernier, Vogel, Vogler, Vorbringer, E. Waldinger, Waniek, Webbe, C. M. Weber, G. Weber, J. Weigl, F. Weiss, J. Went, Werstofsky, C. Wieck, J. Wilde, R. Willmers, P. Winter, Wittasek, J. Woelfl, J. H. Woržischek, Wranitzky, A. Zamara, A. Zimmermann, N. Zingarelli, J. Znaimwerth, F. R. Zumsteeg. -- Libreta různých oper a oratorií, zejména těch, které byly dávány v Náměšti (většinou z 1. čtvrtiny 19. století) pod signaturou B 613 - B 786. Učebnice hry na harfu, kytaru a violoncello a učebnice zpěvu pod signaturou D 159 - D 166. Inventáře zámecké sbírky z let 1827-1851 pod signaturou G 66-G 69. [Literatura:] K. Vetterl, Bohumil Rieger a jeho doba, Čas Matice moravské 53, 1929: 45-86, 435-500; K. Vetterl: Händels und Glucks musikdramatische Werke auf dem Schlosse Namiescht in Mähren, Auftakt 11, 1931, Heft 2: 54-7; J. Racek: Oratorien und Kantaten von G. Fr. Händel auf d, em mährischen Schlosse von Náměšť, Sborník prací fil. fak. brněnské university 8, 1959, řada uměnovědná F 3: 46-67; též Händel-Jahrbuch 6, 1960: 175-193; J. Pohanka, Neznámá kantáta L. van Beethovena? Čas. Mor. musea - Vědy spol. 46, 1961: 137-144; J. Pohanka, Bohemika v zámecké hudební sbírce z Náměště nad Oslavou, Čas. Mor. musea - Vědy spol. 48, 1963: 235-260." -- Kyas 2007, s. 26-27: „[Sig.] A 40 144: Johann Gottlieb Naumann: Lauda Sion. Partitura a hlasy, rukopis (opis), asi 1800. Pochází z knihovny na zámku Haugwitzů. Získáno z divadelního oddělení MZM. Přír. č. 16/76a. [Sig.] A 50 550 – A 50 551: Carl Heinrich Graun: Passions-Oratorium. Rukopisná partitura s německým textem, asi 1770. Jde o pašijovou kantátu Ein Lämmlein geht und trägt die Schuld, komponovanou r. 1730 v Braunschweigu. Anonymus: Oratorium. Rukopisná partitura s německým textem, asi 1790. Získáno ze starých sbírkových fondů. Přír. č. 53/88."
Here you can send us your comments, error notifications and suggestions for improvements.
Contact e-mail: