Excerpts from literature: Straková 1971, s. 65-69: "Zámecká knihovna a kůr farního kostela. Získáno roku 1927 a 1950. [Doba vzniku:]
Převážně třetí třetina 18. století a první třetina 19. století. Ojediněle též skladby
z 2. třetiny 18. století a z doby kolem poloviny 19. století. Sbírku vybudoval koncem
18. a začátkem 19. století hrabě Jindřich Vilém Haugwitz (1770-1842) pro potřeby své
kapely, kterou si zřídil r. 1794 na svém zámku v Náměšti nad Oslavou. Kolem roku 1830
se rozrostla jeho kapela na 31 instrumentalistů a 24 zpěváků. Od roku 1804 byly v
náměšťském zámku prováděny vedle instrumentálních skladeb i celé opery, oratoria a
kantáty. Za vlády Haugwitzova syna Karla Viléma (1797-1874) došlo k celkovému úpadku
hudby na náměšťském zámku. Z této doby pochází většina salonních skladeb pro citeru,
klavír a harfu, které jsou z velké části vlastními skladbami nebo úpravami Karla Viléma.
Hrabě Karel Vilém se na skladbách podepisoval často jako Charles Guillaume nebo též
inversí jména Haugwitz-Ztiwguah. Z kapelníků Jindřicha Viléma Haugwitze jsou známi
zejména Gottfried Rieger (1804-1808), Jos. Ondřej Novotný (1808-1820) a Jan Šandera
(1820-1842). Fond se skládá ze dvou částí; starší část z doby Jindřicha Viléma Haugwitze
obsahuje rukopisná i tištěná díla symfonická, komorní, operní, oratorní a chrámová,
dochovaná jednak v partiturách, jednak v hlasech. V ní jsou dochovány též autografy
Gassmannovy, Naumannovy a Salieriho, Arnoldovo souborné vydání Händlových děl, rukopisy
oper Gluckových, Mozartových, Naumannových a Salieriho. Některé opery a oratoria jsou
dochována ve vlastnoručních úpravách Jindřicha Viléma Haugwitze. Mladší část sbírky
z doby Karla Viléma obsahuje jednak rukopisy i autografy vlastních skladeb a úprav,
většinou pro harfu nebo klavír, jednak písně pro sólový hlas a klavír, skladby pro
kytaru, harfu, harfu a klavír od různých skladatelů z 1. třetiny 19. století. [Skladatelé:]
Anonymus, F. Abler, F. Abt, J. F. Agricola, G. Albrechtsberger, Alday, G. Allegri,
P. Alvais, Anacker, P. Anfossi, G. Aprile, I. Assmayer, J. Ascher, D. F. E. Auber,
S. Aurele, C. Ph. E. Bach, J. S. Bach, G. Bachmann, Banti, F. Bathioli, A. Baumann,
Bayle, J. B. Bédard, Béecke, Beethoven, V. Bellini, J. Benda, J. Benedict, C. Berg,
M. Bergson, Ch. de Beriot, Berthon, A. Bertrand, Betelli, G. B. Bierey, Blangini,
J. Blumenthal, E. G. Blumröder, Bönewand, N. Ch. Bochsa, A. Boieldieu, J. Brandl,
Bubinek, F. Burian, F. Cafaro, A. Caldara, C. Campili, A. Capuzzi, Caraffa, A. Cartellieri,
F. Carulli, Catel, Cibola, Cibulka, D. Cimarosa, M. Clementi, O. Costa, J. B. Cramer,
Ch. Czerny, I. Czerni, W. W. Czeyka, D'Alayrac, Dalberg, F. Dalvimare, Dann, F. Danzi,
Ch. Demar, S. Demar, J. Dessauer, A. Diabelli, Dittersdorf, F. Dizzi, C. Doblhof-Dier,
T. Döhler, I. F. Doles, G. Donizetti, C. G. Doretti, G. Druschetzky, A. Dreyschock,
L. Duport, J. B. Duvernoy, L. Dussek, J. Egghard, F. X. Eisenhofer, M. Esser, G. Eybler,
Fahrbach, H. Fasch, Feistenberger, L. Ferdinand, I. G. Ferrari, F. E. Fesca, G. Fiala,
J. Field, Fiorillo, A. Fioroni, Fodor, E. A. Förster, A. Franchomme, Fratessi, J.
J. Fux, W. R. v. Gallenberg, F. Gassmann, I. G. Georg, Gerl, M. Giuliani, Ch. W. Gluck,
A. Goria, Gosseck, J. Götz, A. Graeffer, C. H. Graun, Grétry, T. Gründlig, P. Guglielmi,
Gyrowetz, G. Fr. Händel, Ch. Hampeln, P. Haensel, S. Hartmann, J. A. Hasse, K. W.
Haugwitz, J. Haydn, M. Haydn, G. Helmesberger, Henneberg, Henry, F. Herold, H. Herz,
Léon Herz, Herzmanovsky, R. Hewit, F. Hiller, F. Hoffmeister, L. Hofmann, Hochbrucker,
I. Holzbauer, G. A. Homilius, C. Hüttenweeg, Ch. Hüttwelle, J. N. Hummel, I. B. Chatterton,
L. Cherubini, T. P. Chipp, F. Chopin, J. Ilińsky, L. Ladin, A. Jaell, E. Jälly, L.
Jansa, Jomelli, Jünders, F. Jüllig, A. Jungmann, J. Kabelka, J. Kafka, F. Kalkbrenner,
F. Kandler, J. M. Kaunowsky, J. N. Katzig, L. Keiler, C. Keller, Kirmair, Kinrberger,
G. Klingenbrunner, J. H. Knecht, J. A. Koželuh, L. Koželuh, A. Kraft, F. Krammer,
J. Kraus, R. Kreutzer, F. Krechler, P. Krispin, F. Krommer, N. de Krufft, J. B. Krumpholz,
A. Kubitschek, N. Kubitschek, W. Kuhe, T. Kullak, F. A. Kummer, F. L. A. Kunzen, T.
Labarre, F. Lachner, Laroche, F. A. de Lehmann, M. I. Leidesdorf, L. Leo, A. Lhoyer,
C. G. Lick, F. Liszt, Ch. B. Lysberg, Mainwelle, G. de Majo, D. Malacarne, L. Mandner,
F. Marcuzi, Martini, V. Martini, W. Matiegka, S. Majer, Ch. Mayer, J. Mayseder, J.
Mederitsch-Gallus, Méhul, A. Meinhardt, Mendelssohn, N. Mestrino, Molitor, G. Moneta,
I. F. von Mosel, I. Moscheles, W. A. Mozart, A. a W. Müller, G. Müllner, Münz-Berger,
F. J. Nadermann, I. Natalucci, G. A. Naumann, Neefe, Neubauer, S. Neukomm, J. Novotný,
Oberleitner, Ch. Oberthur, G. Onslow, C. Ordonéz, S. d'Ossowski, Paccini, N. Paganini,
G. A. Pacher, J. Panny, F. Paer, G. Paisiello, E. Panner, Pauseron, Pechatschek, C.
Perfetta, G. B. Pergolesi, Persuis, Petrini, Philidor, Piccini, Pichl, Plachy, I.
Pleyel, F. Poeesinger, Polledro, F. Pollini, A. Prati, G. Preindl, F. Ch. Preschern,
G. Paessler, E. Prudent, Prumier, L. Rädhofer, I. W. Raffael, B. Randhartinger, Reichardt,
Regini, Reutter, G. Rieger, V. Righini, Rimmer, Riotti, P. Rode, L. Römer, A. Rolla,
Rolle, Romanelli, A. a Bern. Romberg, A. Rosetti, L. Rossi, G. Rossini, Sacchini,
A. Salieri, G. Sarti, G. Satter, S. Sechter, Seilestätter, J. O. H. Schaum, A. Scherer,
J. B. Chiedermayer, J. G. Schicht, G. A. Schneider, F. Schubert, J. Schulhoff, J.
A. P. Schulz, J. Schuster, V. Schuster, Sperber, F. Spinna, F. Spindler, L. Spohr,
M. Stadler, D. Steibelt, C. Steinmetz, F. Stockhausen, J. Strauss, I. Stumpf, I. H.
Stunz, Le Sueur, F. X. Süssmayer, F. M. Svinka, Taiber, A. Tarchi, Ig. Tieck, Tomassi,
J. Triebensee, G. Tritto, Ulbrich, I. Umlauf, F. A. Vallotti, F. A. Veichtner, Vernier,
Vogel, Vogler, Vorbringer, E. Waldinger, Waniek, Webbe, C. M. Weber, G. Weber, J.
Weigl, F. Weiss, J. Went, Werstofsky, C. Wieck, J. Wilde, R. Willmers, P. Winter,
Wittasek, J. Woelfl, J. H. Woržischek, Wranitzky, A. Zamara, A. Zimmermann, N. Zingarelli,
J. Znaimwerth, F. R. Zumsteeg. -- Libreta různých oper a oratorií, zejména těch, které
byly dávány v Náměšti (většinou z 1. čtvrtiny 19. století) pod signaturou B 613 -
B 786. Učebnice hry na harfu, kytaru a violoncello a učebnice zpěvu pod signaturou
D 159 - D 166. Inventáře zámecké sbírky z let 1827-1851 pod signaturou G 66-G 69.
[Literatura:] K. Vetterl, Bohumil Rieger a jeho doba, Čas Matice moravské 53, 1929:
45-86, 435-500; K. Vetterl: Händels und Glucks musikdramatische Werke auf dem Schlosse
Namiescht in Mähren, Auftakt 11, 1931, Heft 2: 54-7; J. Racek: Oratorien und Kantaten
von G. Fr. Händel auf d, em mährischen Schlosse von Náměšť, Sborník prací fil. fak.
brněnské university 8, 1959, řada uměnovědná F 3: 46-67; též Händel-Jahrbuch 6, 1960:
175-193; J. Pohanka, Neznámá kantáta L. van Beethovena? Čas. Mor. musea - Vědy spol.
46, 1961: 137-144; J. Pohanka, Bohemika v zámecké hudební sbírce z Náměště nad Oslavou,
Čas. Mor. musea - Vědy spol. 48, 1963: 235-260." -- Kyas 2007, s. 26-27: „[Sig.] A 40 144: Johann Gottlieb Naumann: Lauda Sion.
Partitura a hlasy, rukopis (opis), asi 1800. Pochází z knihovny na zámku Haugwitzů.
Získáno z divadelního oddělení MZM. Přír. č. 16/76a. [Sig.] A 50 550 – A 50 551: Carl
Heinrich Graun: Passions-Oratorium. Rukopisná partitura s německým textem, asi 1770.
Jde o pašijovou kantátu Ein Lämmlein geht und trägt die Schuld, komponovanou r. 1730
v Braunschweigu. Anonymus: Oratorium. Rukopisná partitura s německým textem, asi 1790.
Získáno ze starých sbírkových fondů. Přír. č. 53/88."
Here you can send us your comments, error notifications and suggestions for improvements.