Database of Historical Music Collections
in the Czech Republic
 
Praha
Prague Conservatoire's Library
Stored in an institution:  
Praha (okres Praha, Hlavní město Praha)
Prague Conservatoire's Library
Valdštejnská 14/158, 110 00 Praha 1
https://prazskakonzervator.cz/knihovna-a-archiv/
Related provenances:  
Praha, Hudebniny hraběnky Elisy Schlikové (1790-1855)
Shelfmarks:  A-I-R 1 – 279, Pozůstalost Českého kvarteta: 1 – 237, A-I-T 1 – 240, A-I-T 1032 – 4356
Total records in UMC:  cca 3800
Processed to UMC:  1987-2003
RISM library siglum:  CZ-Pk
Time periods:  16th century, 17th century, 18th century, 19th century, 20th century
Keywords:  music sheets, music associations, hymnbooks, rorate chants, archival documents, correspondence, transported collections
Bibliography:  
PROCHÁZKA, Rudolf František: Aus fünf Jahrhunderten: Musikschätze des Prager Konservatoriums: zur Ausstellung anlässlich der Hundertjahrfeier der Anstalt: Mai 1911}, Prag: Verlag des Prager Konservatoriums 1911. [Procházka 1911].
KOUBA, Jan (ed.) et al.: Průvodce po pramenech k dějinám hudby: fondy a sbírky uložené v Čechách, Praha: Academia 1969. [Kouba 1969].
NIUBO, Marc (ed.): Průvodce po Souborném hudebním katalogu Národní knihovny České republiky, Praha: Národní knihovna ČR 2014. ISBN 978-80-7050-642-4. [Niubo 2014].
KVASNIČKA, Libor: Hudebniny hraběnky Elisy Šlikové ve sbírkách Knihovny a archivu Pražské konzervatoře, in: ŠEDIVÁ, Eliška (ed.) a kol.: Uchovat, prozkoumat, oživit. České sbírky hudebních pramenů a jejich zpracování, Praha: Národní knihovna České republiky 2023 (online zdroj), s. 71-84. [Kvasnička 2023]. Available online.
Excerpts from literature:  
Kouba 1969, s. 188-189: "Archiv konzervatoře. Archiv byl v době průzkumu samostatnou součástí knihovny konzervatoře, v současné době je předáván Archivu hlavního města Prahy [!] Historické jádro obsáhlého a velmi různorodého souboru, který shromažďuje nejrůznější typy hudebnin i archiválií, tvoří agenda tzv. staré konzervatoře před rokem 1890 včetně obou institucí, z nichž konzervatoř vznikla - Jednoty pro zvelebení hudby v Čechách (zal. 1810) a Spolku pro pěstování hudby církvení v Čechách (varhanická škola); z majetku obou těchto institucí však přešlo do archivu i množství starších hudebnin. Další materiály se pak dostávaly do archivu z odkazů a pozůstalostí jednotlivých osobností, jejichž činnost byla spjata s konzervatoří: větší soubory zřejmě tvoří tzv. Lobkovická sbírka (z odkazu hraběte Schönborn-Lobkowitze) a pozůstalost Antonína Apta (ředitele Cecilské jednoty), vedle toho pak různé materiály z odkazů Jos. Proksche, F. Lauba, J. R. Rozkošného, E. Tauwitze aj. Z dvacátého století pak odkazy J. N. Koláře, B. Schulze, Českého kvarteta aj., jakož i zatím nezjistitelné množství agendy konzervatoře po roce 1890. Materiály archivu v době průzkumu zpracovány jen z malé části, provenienční celky pak nelze většinou jasně oddělit. Výčet některých jednotlivostí z materiálů archivu viz R. Frh. Procházka, Aus fünf Jarhhunderten-Musikschätze des Prager Konservatoriums, Prag 1911. V neuspořádaných materiálech bylo t. č. možno zjistit následující: Rukopisné kodexy aj. staré hudebniny: kancionál z let 1576–1611, tzv. benešovský (písně ve čtyř- a pětihlasu); rorátník a kancionál z let 1631–45. A. Scarlatti, Il triomfo dell amore (rkp. partitura z r. 1718); L. Leo, La forza della virtu (rkp. partitura z r. 1719); W. A. Mozart, Don Juan (4 sv. partitury, z níž údajně dirigoval Mozart premiéru); W. A. Mozart, Il dissoluto punito (rkp. klav. výtah od Kuchaře). Tisky vícehlasu a kancionálů: J. Knefelius, Cantus choralis, Norimbergae 1575 (kplt. pěti hlasových knih); J. Knefelius, Dulcissimae quaedam cantiones, Norimbergae 1571 (kplt. šesti hlasových knih); J. B. Pinello, Primo libro delle Neapolitane, Trase 1584; Cantate di Eterio Stinfalico, Venezia 1708; O. Lassus, Selectissimae cantiones, Norimbergae 1587 (jen bassus); Sixt z Lerchenfelsu, Te Deum, Litoměřice 1626. Žalmové, u D. Karla z Karlsperka 1618; kancionál Božanův 1719 (dva exempláře); Holan, Pašije; kancionál Šteyerův 1712 a 1764. Hudebniny 18. až 20. století: Velký a neutříděný svoz hudebnin zahrnuje přibližně 15000 (?) jednotek. Obsahuje větší množství kostelních hudebnin z 18. a 19. století (v nich početněji zastoupeni zvl. Bühler, Doubravský, Graun, M. Haydn, V. E. Horák, Mozart, J. Benda, F. X. Brixi, J. A. Koželuh, F. Krommer, oba Maškové aj.); dále pak - kromě jiného - různé autografy skladeb 19. a 20. století: řadu oper J. R. Rozkošného v klavírních výtazích a partiturách a jednotlivosti od A. Dvořáka (školní kompozice, Holoubek čtyřručně), Z. Fibicha (koncertní polonéza), J. Slavíka (Houslový koncert), K. Bendla (Preludia a fugy), J. B. Foerstra (školní kompozice a 4 písně), J. Jeremiáše (partitura Letní den, Písně), O. Šína (Tilottama – part.), H. Trnečka, O. Ševčíka, F. Z. Skuherského, V. Nováka, F. Lauba, J. B. Kittla, F. Liszta (Adagio) aj. Podle sdělení dr. B. Geista pak i další autografy: G. Roob, E. Křenek, B. Martinů, E. Tauwitz, J. N. Kolář, B. Schulz, M. Reger, E. Suchoň, J. Suk, R. Karel aj. Korespondence hudebníků a různý archivní materiál: Dopisy R. Wagnera (17 dopisů, hlavně A. Aptovi a hr. Nosticovi z let 1853–1863); dopisy A. Dvořáka (převážně z let 1878-1882, asi 20 jednotek); C. Reinecke (14 dopisů); dále dopisy F. Hillera (5x), J. B. Kittla (7x), H. Trnečka (9x), H. Berlioze (2x), jednotlivý dopis od L. Janáčka (z r. 1907), B. Smetany (z r. 1864), F. A. Aubera, K. Bendla, H. Bülowa, E. Hanslicka, F. Liszta, G. Meyerbeera, A. Rubinsteina aj. Snad i Paganini, Sarasate, C. M. Weber, Vranický, J. Benda aj. "Notizenbuch" C. M. Webera (zápisky z působení v pražské opeře 1813–1816); K. Stecker, Untersuchungen zur musikalischen Akustik (autograf z r. 1889); P. J. Šafařík, Překlad Marpurgovy předmluvy k Bachovu Kunst der Fuge (rkp.) a mn. j.". [Jan Kouba XII. 1967]
Composers:  
Apt, Antonín -- Benda, Jiří -- Bendl, Karel -- Brixi, František Xaver -- Bühler, Franz -- Doubravský -- Dvořák, Antonín -- Foerster, Josef Bohuslav -- Graun, Carl Heinrich -- Haydn, Michael -- Horák, Václav Emanuel -- Jeremiáš, Jaroslav -- Karel, Rudolf -- Kittl, Jan Bedřich -- Knöfel, Johann -- Kolář, Jan Nepomuk -- Koželuh, Jan Antonín -- Krommer, František Vincenc -- Křenek, Ernst -- Kuchař, Jan Křtitel -- Lasso, Orlando di -- Laub, Ferdinand -- Leo, Leonardo -- Liszt, Ferenc -- Martinů, Bohuslav -- Maschek, Albin -- Maschek, Vinzenz -- Mozart, Wolfgang Amadeus -- Novák, Vítězslav -- Pinello de Gherardi, Giovanni Battista -- Proksch, Josef -- Reger, Max -- Roob, Gustav -- Rozkošný, Josef Richard -- Scarlatti, Alessandro -- Schönborn-Lobkowitz -- Schulz, B. -- Sixt z Lerchenfelsu, Jan -- Skuherský, František Zdeněk -- Slavík, Antonín -- Suchoň, Eugen -- Suk, Josef -- Ševčík, Otakar -- Šín, Otakar -- Tauwitz, Eduard -- Trneček, Hanuš
Correspondents:  
Auber, Daniel-François-Esprit -- Benda, Jiří -- Bendl, Karel -- Berlioz, Hector -- Bülow, Hans von -- Dvořák, Antonín -- Hanslick, Eduard -- Hiller -- Janáček, Leoš -- Kittl, Jan Bedřich -- Liszt, Ferenc -- Meyerbeer, Giacommo -- Paganini, Niccolo -- Reinecke, Carl -- Rubinstein, A. -- Sarasate, Pablo de -- Smetana, Bedřich -- Trneček, Hanuš -- Vranický -- Wagner, Richard -- Weber, Carl Maria von
Other persons:  
Carolides z Karlsperka, Daniel -- Stecker, Karl -- Šafařík, Pavel Josef
Here you can send us your comments, error notifications and suggestions for improvements.
Contact e-mail: