Excerpts from literature: Kouba 1969, s. 188-189: "Archiv konzervatoře. Archiv byl v době průzkumu samostatnou součástí knihovny konzervatoře,
v současné době je předáván Archivu hlavního města Prahy [!] Historické jádro obsáhlého
a velmi různorodého souboru, který shromažďuje nejrůznější typy hudebnin i archiválií,
tvoří agenda tzv. staré konzervatoře před rokem 1890 včetně obou institucí, z nichž
konzervatoř vznikla - Jednoty pro zvelebení hudby v Čechách (zal. 1810) a Spolku pro
pěstování hudby církvení v Čechách (varhanická škola); z majetku obou těchto institucí
však přešlo do archivu i množství starších hudebnin. Další materiály se pak dostávaly
do archivu z odkazů a pozůstalostí jednotlivých osobností, jejichž činnost byla spjata
s konzervatoří: větší soubory zřejmě tvoří tzv. Lobkovická sbírka (z odkazu hraběte
Schönborn-Lobkowitze) a pozůstalost Antonína Apta (ředitele Cecilské jednoty), vedle
toho pak různé materiály z odkazů Jos. Proksche, F. Lauba, J. R. Rozkošného, E. Tauwitze
aj. Z dvacátého století pak odkazy J. N. Koláře, B. Schulze, Českého kvarteta aj.,
jakož i zatím nezjistitelné množství agendy konzervatoře po roce 1890. Materiály archivu
v době průzkumu zpracovány jen z malé části, provenienční celky pak nelze většinou
jasně oddělit. Výčet některých jednotlivostí z materiálů archivu viz R. Frh. Procházka,
Aus fünf Jarhhunderten-Musikschätze des Prager Konservatoriums, Prag 1911. V neuspořádaných
materiálech bylo t. č. možno zjistit následující: Rukopisné kodexy aj. staré hudebniny:
kancionál z let 1576–1611, tzv. benešovský (písně ve čtyř- a pětihlasu); rorátník
a kancionál z let 1631–45. A. Scarlatti, Il triomfo dell amore (rkp. partitura z r.
1718); L. Leo, La forza della virtu (rkp. partitura z r. 1719); W. A. Mozart, Don
Juan (4 sv. partitury, z níž údajně dirigoval Mozart premiéru); W. A. Mozart, Il dissoluto
punito (rkp. klav. výtah od Kuchaře). Tisky vícehlasu a kancionálů: J. Knefelius,
Cantus choralis, Norimbergae 1575 (kplt. pěti hlasových knih); J. Knefelius, Dulcissimae
quaedam cantiones, Norimbergae 1571 (kplt. šesti hlasových knih); J. B. Pinello, Primo
libro delle Neapolitane, Trase 1584; Cantate di Eterio Stinfalico, Venezia 1708; O.
Lassus, Selectissimae cantiones, Norimbergae 1587 (jen bassus); Sixt z Lerchenfelsu,
Te Deum, Litoměřice 1626. Žalmové, u D. Karla z Karlsperka 1618; kancionál Božanův
1719 (dva exempláře); Holan, Pašije; kancionál Šteyerův 1712 a 1764. Hudebniny 18.
až 20. století: Velký a neutříděný svoz hudebnin zahrnuje přibližně 15000 (?) jednotek.
Obsahuje větší množství kostelních hudebnin z 18. a 19. století (v nich početněji
zastoupeni zvl. Bühler, Doubravský, Graun, M. Haydn, V. E. Horák, Mozart, J. Benda,
F. X. Brixi, J. A. Koželuh, F. Krommer, oba Maškové aj.); dále pak - kromě jiného
- různé autografy skladeb 19. a 20. století: řadu oper J. R. Rozkošného v klavírních
výtazích a partiturách a jednotlivosti od A. Dvořáka (školní kompozice, Holoubek čtyřručně),
Z. Fibicha (koncertní polonéza), J. Slavíka (Houslový koncert), K. Bendla (Preludia
a fugy), J. B. Foerstra (školní kompozice a 4 písně), J. Jeremiáše (partitura Letní
den, Písně), O. Šína (Tilottama – part.), H. Trnečka, O. Ševčíka, F. Z. Skuherského,
V. Nováka, F. Lauba, J. B. Kittla, F. Liszta (Adagio) aj. Podle sdělení dr. B. Geista
pak i další autografy: G. Roob, E. Křenek, B. Martinů, E. Tauwitz, J. N. Kolář, B.
Schulz, M. Reger, E. Suchoň, J. Suk, R. Karel aj. Korespondence hudebníků a různý
archivní materiál: Dopisy R. Wagnera (17 dopisů, hlavně A. Aptovi a hr. Nosticovi
z let 1853–1863); dopisy A. Dvořáka (převážně z let 1878-1882, asi 20 jednotek); C.
Reinecke (14 dopisů); dále dopisy F. Hillera (5x), J. B. Kittla (7x), H. Trnečka (9x),
H. Berlioze (2x), jednotlivý dopis od L. Janáčka (z r. 1907), B. Smetany (z r. 1864),
F. A. Aubera, K. Bendla, H. Bülowa, E. Hanslicka, F. Liszta, G. Meyerbeera, A. Rubinsteina
aj. Snad i Paganini, Sarasate, C. M. Weber, Vranický, J. Benda aj. "Notizenbuch" C.
M. Webera (zápisky z působení v pražské opeře 1813–1816); K. Stecker, Untersuchungen
zur musikalischen Akustik (autograf z r. 1889); P. J. Šafařík, Překlad Marpurgovy
předmluvy k Bachovu Kunst der Fuge (rkp.) a mn. j.". [Jan Kouba XII. 1967]
Here you can send us your comments, error notifications and suggestions for improvements.