Your message has been sent, thank you
Stored in an institution:
Shelfmarks: No 2030 hud. – No 2174 hud., No 2230 hud. – 2559 hud.
Total records in UMC: 448
Processed to UMC: 1970
RISM library siglum: CZ-VE, in: CZ-LIa
Summary: Zajímavou a cennou součást dnes už rozsáhlé hudební sbírky uložené v Okresním archívu
v České Lípě tvoří hudebniny z farního úřadu ve Velenicích. Podle původních signatur,
které jsou na většině hudebnin uvedeny, lze usoudit, že se velenická sbírka zachovala
téměř jako jednotný celek. Sbírka obsahuje 468 rukopisných a 7 tištěných církevních
skladeb (oratoria, mše, requiem, litanie, offertoria a gradualia, arie, mariánské
- postní-vánoční-svatební-pohřební-mešní písně, varhanní skladby), ponejvíce z 2/3
19. století a je v ní zastoupeno na 90 různých autorů, z toho 30 českých. Četné jsou
ovšem též skladby anonymní. Při celkovém pohledu na tento hudební materiál zjistíme,
že je většinou dílem jedné osoby a to pravděpodobně původního majitele hudební sbírky
Antona Ullricha. Mnoho skladeb Ullrich sám opsal a to zřejmě nejen ze starších opisů,
ale i z dobových tisků. Lze předpokládat, že hudba v nich zapsaná skutečně zněla,
při podrobné prohlídce zjistíme stopy používání, svědčí o tom četné poznámky o provozování
na obalech i četné hodnotící poznámky […]. Teprve později, patrně po Ullrichově smrti,
přešla sbírka do majetku velenického kostela, hudebniny byly osignovány, opatřeny
poznámkou "Eigenthum der Wellnitzer Kirche" a kulatým razítkem s textem: "Sigilum
Ecclesiae S. Trinitatis Welnicensis". Jméno Antona Ullricha na titulních listech vpravo
dole (i jména dalších opisovačů nebo majitelů, která se vyskytují na některých hudebninách)
bylo škrtáno. Původní signatury jsou psány arabskými číslicemi, zlomek hudebnin nese
římské číslování a pozn. "Der Wellnitzer Kirche gehörig". Část hudebnin je bez původního
číslování. […] Vedle běžných církevních skladeb byly na kůru velenického kostela prováděny
i rozsáhlé oratorní a mešní komposice, což svědčí o vysokém stupni hudební vzdělanosti
interpretů. Je známo, že právě o to se nemálo zasloužil velenický učitel Franz Anton
Schmutzer, jehož jméno (jako opisovače i majitele) se rovněž vyskytuje na titulních
listech několika rukopisných opisů. Narodil se r. 1790 v Markvarticích, působil jako
učitel v Chotovicích a získal vynikající pověst jako výkonný hudebník i učitel hudby.
V r. 1829 přišel do Velenic a znamenitě si vedl v oblasti hudební výchovy. Schmutzer
byl činný též skladatelsky, napsal řadu chrámových komposic, šest mší, antifony, velikonoční
kantátu atd. Jeho skladby, bohužel, ve sbírce obsaženy nejsou. Byl dobrý houslista
i varhaník, fagotista a jmenovitě klarinetista. […] Mezi opisovači nebo původními
majiteli (některá jména majitelů škrtána a podepsán Ullrich) se na titulních listech
a jednotlivých hlasech hudebnin velenické sbírky vyskytují jména: Theodor Görner,
Ant. Zimmer, W. Hockauf, Freyer, Knobloch, Jos. Peschke, Jos. Wieden, Jos. Kubick,
Joh. Düring. Pro některé party bylo použito volných stran školních úloh, zpravidla
bývají datovány a je na nich žákův podpis. K zajímavostem velenické hudební sbírky
patří nápadné množství pohřebních písní. Vzhledem k tomu, že jednotlivá hudebnina
obsahuje vždy dvě písně pod jednou signaturou, vykazuje sbírka celkem 224 většinou
anonymních pohřebních písní (z autorů jsou zastoupeni: Groh, Gellert, Kauer, Klaus,
Reimann, Seyfried). Velenická hudební sbírka je významným dokumentem hudebnosti tohoto
malého místa na Českolipsku. [Dokumentace SHK]
Bibliography:
NIUBO, Marc (ed.): Průvodce po Souborném hudebním katalogu Národní knihovny České republiky, Praha: Národní knihovna ČR 2014. ISBN 978-80-7050-642-4. [Niubo 2014].
|
[ https://aleph.nkp.cz/web/databaze_sbirek/eng/96.htm ]
|
|
|
Here you can send us your comments, error notifications and suggestions for improvements.
© National Library CR, 2025