Your message has been sent, thank you
Stored in an institution:
Shelfmarks: No 2926 hud. – No 3197 hud.
Total records in UMC: 272
Processed to UMC: 1973
RISM library siglum: CZ-LIa
Summary: Až na nepatrné výjimky jde o církevní skladby (mše, requiem, litanie, offertoria a
gradualia, mešní vložky, antifony, mariánské pohřební a vánoční písně, pašije – běžný
chrámový repertoár). Žandovských hudebnin je celkem 271, rukopisné opisy převažují,
je jich 165 včetně tří autografů a 106 hudebnin je tištěných. Převážná většina materiálu
pochází z poslední čtvrtiny 19. století, datace počíná rokem 1854, ale třetí čtvrtina
19. století je poměrně málo zastoupena. Pokud byly součástí chrámového archívu v Žandově
hudebniny staršího data, z konce 18. a 1. poloviny 19. století a dá se předpokládat,
že tomu tak bylo, pak se nedochovaly. Spíše se zdá, že tyto hudebniny s rozdílným
původním signováním na titulních listech byly v soukromém vlastnictví učitelů – varhaníků
a regenschoriů, kteří zde působili. Jen 31 hudebnin je totiž označeno razítkem: "Sigillum
Ecclesiae Sandaviensis" nebo "Sigillum Ecclesiae S: Bartholomaei Sandaviensis" a dva
opisy pašijí (sign. No 3184 hud., 3185 hud.) jsou podepsány s pozn.: J. Renger mp.
1859. Eigenthum der Kirche Sandau. Rukopisné opisy s datací inter 1854-1860 pořízené
opisovači Rüglerem, Jos. Eman. Rümmlerem a Karl Ludwigem Lindnerem přešly do majetku
Baumannova, jména původních majitelů (pokud byli zároveň majiteli i opisovači) jsou
na titulních listech škrtána a podepsán Baumann. Celkem 65 rukopisných hudebnin pochází
ze sbírky učitele Josefa Hiekeho, který je podepsán jako deskribent i jako majitel.
Jeho jméno (společně s opisovačem J. A. Zappe z Königswaldu) se vyskytuje v žandovském
celku od r. 1868, ale nejvíce opisů pořídil v osmdesátých letech. Tyto hudebniny patrně
přešly do majetku Augustina Stolleho, jak o tom svědčí razítko na většině hudebnin:
Augustin Stolle Schwaden. Mezi dalšími opisovači a majiteli jsou na hudebninách žandovské
provenience zastoupeni: J. Schreiber, Josef a Franz Püschnerové (razítko: Franz Püschner
Waldschnitz), Jos. Loos, Valter, J. Renger, Franz Renger (razítko: Franz Renger Oberlehrer
in Sandau), Josef Michel (razítko: Josef Michel Oberlehrer), Josef Dickmann (razítko:
Josef Dickmann Regenschori, Josef Dickmann Chorregent Sandau b. Leipa), Anton Lerch,
Anton Schimpke. Na mnohých hudebninách jsou uvedena data provedení, většinou ze 4.
čtvrtiny 19. století a 1. čtvrtiny 20. století. Skladatelských jmen se vyskytuje v
tomto celku celkem 110, z toho je 18 českých. Vůbec zde nejsou zastoupeny Mozartovy
skladby tak rozšířené po ostatních kůrech, jedině Mozartova Generalbassschule z majetku
Josefa Püschnera v rukopisném opise asi ze druhé čtvrtiny 19. století. Mezi skladateli
se objevuje i několik regionálních jmen. Tak např. Requiem in Es (No 3044 hud. – pův.
majitel Josef Hieke) je dílem Josefa Mitteise, který působil jako učitel v Žandově
v první polovině 19. století a jehož druhým učitelským pomocníkem byl v r. 1826 Josef
Dionys Manzer, původem z Petrovic, pozdější litoměřický pedagog a skladatel, dirigent
pěveckého sboru. Kromě pedagogických prací z hudebního oboru se z jeho díla připomíná
zvláště mše "zu Ehren der sieben Schmerzen der hl. Jungfrau Maria" op. 65 pro smíšený
sbor a orchestr, kterou rovněž obsahuje žandovský celek. Vnuk Josefa Dionysa Manzera,
Robert Manzer, byl na pražské konzervatoři žákem O. Ševčíka a Ant. Dvořáka. Původně
houslista, působil posléze jako generální ředitel lázeňského orchestru v Karlových
Varech (až do r. 1941) a velmi se zasloužil o uplatnění české a slovanské tvroby v
repertoáru tohoto tělesa. Učitel a regionální pracovník Johann Haudek, autor stati
"Musik und Gesang im Leipaer Bezirke" (viz: Dr. F. Hantschel, Heimatkunde des politischen
Bezirkes B.–Leipa, B. Leipa 1911) má v žandovském materiálu 4 skladby, z nichž jedna
je označena opusovým číslem 141. Druhý list obalu sign. No 3156 hud. Haudkova smutečního
sboru z r. 1885 pak obsahuje tištěný seznam Haudkových skladeb. Sbírka obsahuje dva
autografy J. Kloboučníka, sign. No 3084 hud. (Graduale) nese pozn.: Klobautschnik
Chor-Rektor. Třetí autograf je skladba Franze Kranicha, Graduale in G, kterou věnoval
v r. 1861 sl. Toni Baumannové, patrně z rodiny již zmíněného J. Baumanna. [Dokumentace
SHK]
Bibliography:
KOUBA, Jan (ed.) et al.: Průvodce po pramenech k dějinám hudby: fondy a sbírky uložené v Čechách, Praha: Academia 1969. [Kouba 1969].
NIUBO, Marc (ed.): Průvodce po Souborném hudebním katalogu Národní knihovny České republiky, Praha: Národní knihovna ČR 2014. ISBN 978-80-7050-642-4. [Niubo 2014].
Excerpts from literature: Kouba 1969, pp. 309-316 [negative findings: "Church visited with negative result. No sheet music found at all or just common sheet
music from the second half of the 19th century with no historical significance, modern
musical instruments, possibly well-known hymnbooks as Šteyer etc."].
|
[ https://aleph.nkp.cz/web/databaze_sbirek/eng/99.htm ]
|
|
|
Here you can send us your comments, error notifications and suggestions for improvements.
© National Library CR, 2025