Your message has been sent, thank you
PrahaNational Library of the Czech Republic (Music Department)
Stored in an institution: Praha (okres Praha, Hlavní město Praha)
National Library of the Czech Republic (Music Department)
Klementinum 190, 110 00 Praha 1
http://www.nkp.cz
Related provenances: Bechyně, Music collection of Jan LapáčekČeský Krumlov, Šimeček familyDlouhý Most, Music Collection of the Hübner Family from Dlouhý MostChýnov, Church of the Holy TrinityJetřichovice, Music collection of Jan Nepomuk KaňkaKoleč, The music collection from the Church of the Holy Trinity in KolečLány, Music from the estate of cantor Tomáš SluníčkoLibčany, Music from the property of teacher and regenschori Václav Antonín Sedláček
(1849-1929)Panenský Týnec, Music Collection of the Strachota Family from Panenský TýnecPotštejn, St. Lawrence ChurchPraha, Franciscan church of Our Lady of the SnowsPraha, Music collection of Elizabethan monastery II.Praha, Music collection of Elizabethan monastery III.Praha, Music collection of Ludvík HornovPraha, Music collection of Ondřej Horník II.Praha, Capuchin Saint Joseph’s Monastery in the New Town of Prague – Music Collection
of P. Barnabas WeissPraha, LobkowitzPraha, Mozart MemorialŘetová, St. Mary Magdalene ChurchŘímov, Church music from the estate of the regenschori Hynek ŠimečekÚhonice, Music collection of Jan Křtitel Strnad (1809-1878)Velešín, Church [Šimeček Family?]
Shelfmarks: 59 R 1 – 6166; 59 rm 1 – 495
Total records in UMC: cca 5500
Processed to UMC: 1966–2013
RISM library siglum: CZ-Pu
Summary: Hudební oddělení Národní knihovny České republiky je speciálním pracovištěm, které
poskytuje univerzální informační služby v oboru hudba, hudební život, hudební dokumentace
a muzikologie. Je centrem důležitých oblastí výzkumu, koordinace a poradenství ve
zmíněných oblastech. Hudební oddělení je místem uložení a zpřístupnění především sbírek
tištěných a rukopisných hudebnin (notových materiálů) a dalších s hudbou souvisejících
dokumentů (knihy o hudbě, odborné muzikologické časopisy, korespondence, libreta a
d.). Hudební dokumenty jsou ve fondu Národní knihovny zastoupeny v podstatě od začátku
existence knihovny pražské university, počínaje 14. stoletím. Avšak samostatné hudební
oddělení bylo založeno až roku 1923. Relativně systematičtější pozornosti se hudebním
dokumentům dostávalo v 19. a zvláště od počátku 20. století, a to díky cílevědomému
úsilí zakladatele hudebního oddělení Ladislava Vycpálka (1882–1969), který se jim
věnoval už od doby svého působení v knihovně v roce 1907. Nejrozsáhlejším dílčím fondem
hudebního oddělení je sbírka hudebních tisků, která čítá asi 110 000 jednotek. Tato
sbírka je soustavně a žánrově všestranně budována, zpracovávána a zpřístupňována badatelské
obci, studentům hudebních oborů a široké poučené veřejnosti. Domácí produkce hudebnin
je doplňována na základě povinného výtisku. Díky úsilí L. Vycpálka je v tomto fondu
téměř v úplnosti zastoupena i starší produkce českých, především pražských hudebních
nakladatelství, zejména od počátku 20. století, od roku 1935 rovněž produkce slovenská.
Zahraniční hudebniny byly a jsou doplňovány výběrově a podle reálných nabídkových
a ekonomických možností. Prioritou jsou přitom tituly z oblasti tzv. vážné hudby pro
účely studijní a vědecké. Provozovací materiály se doplňují pouze výjimečně, hlavní
důraz leží na partiturách a na novodobých souborných kritických edicích, které zpřístupňují
kompletní tvorbu významných skladatelských osobností. Součástí sbírky hudebních tisků
je množství titulů z 19. i 18. století, ojediněle i starších, které již mají charakter
historických pramenů. Druhově i žánrově je sbírka univerzální, zahrnuje všechny žánry
hudby světské, hudbu církevní, výjimkou není ani žánr hudby populární a jazzové. [...]
Rozsahem menší je sbírka rukopisných hudebnin. Čítá asi [6 500] jednotek. Obsahuje
řadu opisů i autografů z 18. až 20. století. Řada hudebnin pochází z pozůstalostí
a darů, dřívějších aukcí, antikvárních nákupů a přímého nákupu od soukromníků. Některé
pozůstalosti se bohužel nedochovaly jako původní celek, jejich jednotlivé jednotky
jsou rozptýleny mezi ostatními hudebními rukopisy a tisky. To je mj. případ četných
exemplářů z pozůstalosti známého sběratele Dr. Ludvíka Hornova. Přesto součástí sbírky
hudebních rukopisů zůstalo několik samostatných celků jako např. hudební sbírka kantorského
rodu Strachotů z Panenského Týnce u Loun, sbírka z kůru kostela v Kolči, vzácná sbírka
generace kantorů a hudebníků Hübnerů z Dlouhého Mostu a d. Z 20. století je to např.
komplet autografů chemika a skladatele Emila Votočka. Těžiště sbírky rukopisných hudebnin
spočívá v poslední třetině 18. až do konce druhé třetiny 19. století. Z hudebních
druhů a žánrů převažuje duchovní a chrámová tvorba vokálně-instrumentální na latinské
liturgické texty, instrumentální hudba komorní, písně, ale vyskytuje se i tvorba symfonická
(hlavně symfonie a předehry k operám). Komplet rukopisných hudebních pramenů přímých
má také svou starší vrstvu, týkající se baroka a renesance. V hudebním oddělení to
však jsou jen nečetné vzácné exempláře, např. renesanční Graduál ze 16. století s vrcholnou nizozemskou polyfonií, Speciálník pražský ze stejné doby, barokní písňová sbírka Zdoroslavíček Felixe Kadlinského a oblíbené pašije V. K. Holana Rovenského. Jedním ze specifik
je mladší typ rukopisných knih chorálního zpěvu ze 17. až 19. století. Popisovaný
komplet rukopisných pramenů je přesvědčivým dokladem dobové hudební produkce z hlediska
autorského, interpretačního i recepčního, včetně četných skladeb anonymních, tj. bez
označení autorského jména. Dalším samostatným celkem fondu hudebního oddělení je sbírka
korespondence (asi 450 jednotek), psaná významnými skladateli, hudebníky, hudebními
vědci a nakladateli, převážně z 19. a 20. století, a to jak domácími, tak zahraničními
od konce 18. století až do nejnovější doby. Sbírka korespondence obsahově sahá od
příležitostných pozdravů, gratulací apod. až po závažná sdělení. [...] K aktivitám
hudebního oddělení patří specializované činnosti, které jsou zcela specifické a unikátní
nejen v podmínkách České republiky, ale dokonce i v mezinárodním měřítku. Jde především
o Souborný hudební katalog a Mozartův památník. Souborný hudební katalog budovaný v hudebním oddělení od roku 1965 je naplněným a výrazem akce ústředního
soupisu hudebních pramenů na území ČR. Zaměřuje se na podchycení a evidenci notovaných
hudebních památek historického typu, které se vyskytují v knihovnách, archivech a
muzeích, ale i ve sbírkách celé řady nejen hudebních institucí. Jedinečná sbírka dobových
mozartovských notovaných pramenů dala základ tzv. Mozartovu památníku. Jeho založení u příležitosti 50. výročí pražské premiéry opery Don Giovanni roku
1837 bylo výrazem pro Prahu tak charakteristické obliby díla W. A. Mozarta. Obsahuje
reprezentativní výběr Mozartova díla v podobě historicky důležitých opisů a prvních
tištěných vydání, též další dobové dokumenty, zejména korespondenci. Časově jde vlastně
o první Mozarteum na světě. [...] [Julius Hůlek]
Bibliography:
SVOBODOVÁ, Marie: Ladislav Vycpálek a počátky hudebního oddělení Universitní knihovny
v Praze, in: Ročenka Universitní knihovny v Praze 1956, s. 62-66. [Svobodová 1956].
KOUBA, Jan (ed.) et al.: Průvodce po pramenech k dějinám hudby: fondy a sbírky uložené v Čechách, Praha: Academia 1969. [Kouba 1969].
PETRÁŠKOVÁ, Zuzana: 30 let činnosti Souborného hudebního katalogu, in: Národní knihovna, č. 6 (1995), s. 223-224. [Petrášková 1995].
HŮLEK, Julius: V hudebním oddělení: Music Department, in: Bulletin Národní knihovny Plus, č. 2 (2000), s. 9-11. [Hůlek 2000].
NIUBO, Marc (ed.): Průvodce po Souborném hudebním katalogu Národní knihovny České republiky, Praha: Národní knihovna ČR 2014. ISBN 978-80-7050-642-4. [Niubo 2014].
ŠMÍDOVÁ, Ludmila: ...papír a olovo...: hudebniny vydané tiskem v Praze v 19. století ze sbírky hudebního
oddělení Národní knihovny České republiky, Praha: Národní knihovna ČR 2021. ISBN 978-80-7050-743-8. [Šmídová 2021].
KORDÍK, Pavel – PETRÁŠKOVÁ, Zuzana: 100 let hudebního oddělení Národní knihovny České
republiky, in: Knihovna plus, č. 1 (2023). [Kordík 2023]. Available
online.
Excerpts from literature: Kouba 1969, s. 221-222: "Základem oddělení je stále doplňovaná sbírka všech tištěných hudebnin, vydávaných
na území Československa a soustřeďovaná sem na základě práva povinného výtisku. Vedle
toho však se do oddělení dostaly i některé starší a rukopisné materiály. Hudební tisky:
v současné době sbírka asi 70000 jednotek, které tvoří mj. jeden z nejkompletnějších
souborů bohemikálních hudebních tisků 19. a hlavně 20. století; ve značném počtu je
tu zastoupena zvl. produkce všech druhů zábavné hudby. Zčásti jsou tu však i starší
tisky od počátku 19. století (vydavatelství M. Berry, J. Polta, zahraniční tisky české
hudební emigrace aj.). Hudební rukopisy: sbírka více než 3000 jednotek různé provenience
(ze zámku v Jetřichovicích, z novoměstského kapucínského kláštera sv. Josefa, z lobkovického
archivu, z pozůstalostí L. Hornova, V. J. Novotného, A. Hniličky, E. Destinové, K.
B. Dvořáka aj.). Obsahuje materiály od 18. do 20. století a zahrnuje soubor kostelních
skladeb (F. X. Brixi, F. Doubravský, J. E. Koželuh, F. Kulka, W. A. Mozart, J. J.
Ryba, Taške, C. Vogel aj.) i řadu necírkevních děl českých skladatelů 19. a 20. století
v opisech a zvláště autografech. Důležitější autografy: A. Dvořák (klavírní trio op.
21, klavírní kvartet op. 23, smyčcový kvartet op. 34, Suita op. 39, Scherzo capriccioso,
sbory V přírodě a množství skizz); Josef Suk (klavírní kvartet op. 2, Dramatická ouvertura,
Deset zpěvů op. 15, skizzy k Epilogu); V. Novák (Lady Godiva, skizzy k Tomanovi a
Svatováclavskému triptychu, různé drobnosti); L. Vycpálek (op. 30 a 31, úplné skizzy
k Českému rekviem a Blahoslavenému člověku); J. B. Foerster (řada sborů a písní);
Z. Fibich (Klavírní kvintet D, Dargun); B. Smetana (Z domoviny). Dále jednotlivě R.
Karel, O. Ostrčil, K. Bendl, H. Trneček, A. Hnilička, J. L. Zvonař, F. Škroup, V.
J. Novotný, Tovačovský aj. Větší soubor autografů skladeb od Maxe Branda a F. V. Lattenberga.
Ze starších rukopisů větší množství děl J. N. Kaňky v dobových opisech a zvl. autografech,
mj. též jeho klavírní výtah Mozartova Únosu ze serailu; rukopisy mozartovských úprav
od J. K. Kuchaře (Cossi fan tutte aj.). -- Památník W. A. Mozarta: sbírka opisů Mozartových
skladeb z první pol. 19. století, starých mozartovských tisků a několika dalších drobností;
pochází z odkazu spolku Mozarts Denkmal, zřízeného r. 1837 při Universitní knihovně.
Mj. též domnělý Mozartův autograf Neun Kontratänze a 4 dopisy Mozartovy rodiny (z
nichž jeden od W. A. M.). Soupis viz M. Svobodová, Památník W. A. Mozarta v Universitní
knihovně, Ročenka Universitní knihovny v Praze 1960-1961, Praha 1962, str. 149-187.
-- Korespondence hudebníků: celkem 319 dopisů a korespondenčních lístků, mezi nimi
zvl. Jos. Suk (24 kusů), B. Smetana (6), V. Novák (6), L. Janáček (4), E. Hanslick
(8), C. Saint-Saens (4), V. J. Tomášek (3), O. Ostrčil (2), J. Benda (2), G. Mahler
(2), R. Wagner (2), E. Nápravník (5); dále jednotlivě H. Berlioz, J. Brahms, C. Debussy,
F. Liszt, J. Joachim, C. Loewe, F. Mendelssohn, G. Meyerbeer, M. Reger, C. Czerny,
A. Dreyschock (3), V. d'Indy, J. H. Voříšek, O. Ševčík (3) aj." [Jan Kouba, 1968]
|
[ https://aleph.nkp.cz/web/databaze_sbirek/eng/58.htm ]
|
|
|
Here you can send us your comments, error notifications and suggestions for improvements.
© National Library CR, 2025